لوله پلی اتیلن آبرسانی

لوله پلی اتیلن آبرسانی از جمله تجهیزاتی است که در کار آبرسانی شبکه ی آب و انتقال آب در کارهای کشاورزی به کار میرود. در گذشته از لوله های سیمانی، فولادی و بتنی جهت انتقال آب استفاده می شد. اما چون این لوله ها به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دادند و دچار رسوب و خوردگی می شدند، استفاده از آنها منسوخ شده است. اما چون لوله پلی اتیلن مشکلات خوردگی و رسوب را ندارد، به همین دلیل امروزه از آن به جای لوله های سیمانی، بتنی و فولادی جهت کار آبرسانی استفاده می شود.

لوله-آبرسانی-پلی-اتیلن

لوله پلی اتیلن آبرسانی

ویژگی های لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن آبرسانی دارای ویژگیها و مزایایی است که سبب شده امروزه از آن جهت پروژه های آبرسانی استفاده شود. این ویژگیها و مزایا شامل مواردی است که در ادامه به آنها اشاره می شود.

* از جمله ویژگی و مزایای لوله پلی اتیلن عمر مفید و ماندگاری زیاد این لوله است. این لوله در مقابل فشار و خاک دچار استهلاک و نشتی نمی شود. عمر مفید یک لوله پلی اتیلن در حدود 50 سال است.

* مقاومت زیاد لوله پلی اتیلن در برابر مواد شیمیایی و اسید یکی دیگر از ویژگیهای این لوله است.

* از مزایای دیگر لوله پلی اتیلن آبرسانی سبک بودن آن است. وزن کم این لوله کار حمل و نقل و نصب آن را راحت می کند.

* انعطاف پذیر بودن این لوله از مزیت های دیگر آن است. لوله پلی اتیلن در برابر فشار و دماهای مختلف انعطاف زیادی دارد. این انعطاف به اندازه ای است که هم در حرارت زیاد و هم سرمای چندین درجه زیر صفر لطمه ای به لوله وارد نمی شود.

* آب بندی این لوله در مقایسه با لوله های پی وی سی و چدنی ضریب بالایی دارد. به همین دلیل امکان نشتی در لوله پلی اتیلن بسیار پایین است.

* از نظر اقتصادی لوله های پلی اتیلن یک انتخاب با صرفه محسوب می شوند. دلیل اقتصادی بودن این لوله ها نیز به دلیل ماندگاری بالا و عدم نیاز به تعویض و تعمیر دوره ای است.

* از دیگر مزایای لوله پلی اتیلن آبرسانی، نصب و اتصال راحت آن است. اتصال قطعات این لوله ها بسیار راحت و بدون نیاز به تجهیزات دیگر است.

تولید-لوله-پلی-اتیلن-آبرسانی-در-شیراز

تولید لوله های پلی اتیلن آبرسانی در استان فارس

کاربردهای این لوله

* یکی از بخش هایی که از لوله پلی اتیلن جهت آبرسانی استفاده می شود، بخش آب شرب است. البته لوله هایی که در این بخش استفاده می شوند به دلیل حساسیت آب از نظر بهداشتی، باید از مواد نو ساخته شده باشند. تا مشکلی در بهداشتی بودن آب آشامیدنی به وجود نیاید. علاوه بر این لوله هایی که جهت آبرسانی آب شرب به کار می روند باید دارای تاییدیه وزارت بهداشت (از اداره استاندارد) باشند. از مشخصات ظاهری لوله های مخصوص آبرسانی داشتن نوار آبی روی لوله است.

* یکی دیگر از کاربردهای لوله پلی اتیلن استفاده از آن در آبرسانی کشاورزی است. لوله هایی که در این بخش استفاده می شوند دارای حساسیت لوله های آب شرب نیستند. انتخاب نوع لوله و سایز آن در بخش کشاورزی، با توجه به نوع آبیاری متفاوت است. به عنوان مثال در بخش کشاورزی از لوله پلی اتیلن جهت آبیاری قطره ای، نواری، تحت فشار و یا بارانی استفاده می شود، لوله هایی که در آبیاری نواری استفاده می شوند مناسب آبیاری تحت فشار نیستند.

* از جمله کاربردهای دیگر لوله پلی اتیلن آبرسانی استفاده از آن در شبکه آتش نشانی است. استفاده از این نوع لوله در آتش نشانی به دلیل مقاومت آن در مقابل خوردگی است. علاوه بر این به دلیل سایر ویژگیهای این لوله (وزن سبک، انعطاف بالا و ….) سالهاست که از این لوله در آتش نشانی ها استفاده می شود.

علاوه بر مواردی که ذکر شد از لوله پلی اتیلن آبرسانی در بخشهای مختلفی مانند: گاز رسانی، پوشش کابل برق و مخابراتی، انتقال فاضلاب صنعتی، شبکه های زهکشی، پوشاندن لوله های فلزی و … استفاده می شود.

لوله-پلی-اتیلن-ابرسانی-برای-انتقال-آب

استفاده از لوله پلی اتیلن جهت انتقال آب

انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی

لوله های پلی اتیلن با توجه به کاربردشان در انواع مختلفی ساخته می شوند. از نظر قطر، این لوله ها در اندازه های 16 تا 315  ( 500) میلیمتری ساخته می شوند. از نظر فشار نیز در رده ی 4 تا 25 اتمسفر تولید می شوند. انواع مدلهای این لوله شامل PE80، PE63 و PE100 است. در میان این لوله ها نوع PE100 آن کاربرد بیشتری دارد. این نوع لوله دارای ضخامت و وزن کمتری نسبت به سایر لوله های پلی اتیلن است. با وجود وزن و ضخامت کم این نوع لوله از نظر بار کاری، در سطح بالایی قرار دارد. مدل PE100 دارای مقاومت زیادی در برابر نور خورشید نسبت به سایر مدلها است.

برای مطالعه تفاوت میان مدل های PE80 و PE100 می توانید به مقاله تفاوت لوله پلی اتیلن PE80 و PE100 مراجعه نمایید.

رعایت نکاتی در خرید لوله های پلی اتیلن

به دلیل وجود تنوع و کیفیت های مختلف این لوله ها بهتر است جهت بازدهی بیشتر قبل از خرید به نکاتی توجه شود.

* یکی از این نکات توجه به کاربرد این لوله است. انتخاب سایز مناسب لوله با توجه به کاربرد آن در بازدهی لوله بسیار موثر است. به عنوان مثال اگر نیاز به یک لوله جهت آبیاری با فشار، در زمین کشاورزی است نمی توان از لوله هایی که مناسب آبیاری قطره ای هستند استفاده کرد. چون سایز و ضخامت هر لوله ای مناسب انجام کاری است.

* کیفیت استاندارد نیز از جمله نکات دیگر در خرید لوله پلی اتیلن است. کیفیت لوله به مواد اولیه لوله بستگی دارد. اگر در ساخت لوله از مواد اولیه ی مرغوب استفاده شود کیفیت نهایی کار نیز دارای کیفیت استاندارد است.

* نکته ی آخر در مورد خرید لوله پلی اتیلن آبرسانی این است که، لوله ی خریداری شده از یک تولید کننده ی معتبر باشد. معمولا شرکت های معتبر محصولاتی را که تولید می کنند استانداردهای لازم را دارند. یکی از شرکت های تولید کننده معتبر و مطرح در این زمینه شرکت آب نهالان خلیج فارس است. این شرکت به دلیل استفاده از مواد مرغوب در تولید انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی محصولات با کیفیت و با دوامی را به بازار عرضه می کند. علاوه بر این بهتر است کار انتخاب نوع لوله (از نظر سایز و کاربرد) و نصب آن را به افرادی سپرد که در این زمینه تجربه و مهارت کافی داشته باشند.